Struktur og fælles sprog er trædesten for trivsel i yderste led

Hvordan passer vi på trivslen og arbejdsfællesskabet i praksis, når der er fart på væksten og hverdagen, og når et grundvilkår er, at vi arbejder på distancen? Det har vi fundet konkrete svar på sammen med virksomheden Leute og med støtte fra Velliv Foreningen. Projektet er netop afsluttet. Af Mette Hammer og Mira Hollænder, Organisationskonsulenter

Leute leverer specialiserede ydelser på børne- og ungeområdet og har ca. 160 medarbejdere, som arbejder selvstændigt og på distancen ude hos de enkelte familier. Fra at have været en lille start-up hvor der trods distancearbejdet ikke var langt i den personlige kontakt mellem en mindre gruppe af udgående medarbejde og ledelsen og har Leute haft vokseværk i alle led af organisationen, og i takt med det meldte vigtige spørgsmål sig hos Leutes ledelse:

  • Hvordan værner vi om den menneskelige kontakt og det gode arbejdsfællesskab, samtidig med, at organisationen vokser?
  • Hvordan kan vi på distancen understøtte medarbejdernes engagement og arbejdsglæde – og styrke deres oplevelse af at høre til og være værdsat af kollegaer og ledere?
  • Hvordan forebygger vi, at ingen oplever at stå alene i opgaver, der fagligt og følelsesmæssigt kan være krævende?

Dét blev til projektet ”Menneskelig indsats – trivsel i alle led”, som med støtte fra Velliv Foreningen er gennemført i 2024 og netop er afsluttet.

Projektet er afviklet i tre faser, hvor Leute og Hammer&Hollænder har arbejdet praksisnært med at udvikle og forankre fælles viden, sprog og handleberedskab – alt sammen for at styrke trivslen og arbejdsfællesskabet. Nu kan det ses, hvilke spor projektet har sat.

Hvordan ser et engageret menneske ud?

Engagement og arbejdsglæde kommer i mange former og størrelser alt efter, hvem man er. Det er vigtigt, at vi både som kollegaer og som ledere er opmærksomme og nysgerrige på, hvad der driver den enkelte.

Et omdrejningspunkt – og dét, der har virket i projektet med Leute – har været at opbygge et fælles sprog gennem nysgerrige samtaler om, hvad der giver energi og pres i hverdagen og derigennem også fortæller noget vigtigt om, hvad der har betydning for den enkeltes motivation og engagement. 

I vores arbejde med Leute har vi gjort brug af to centrale modelforståelser – dels Engagementsmennesket, dels 4 vigtige grundbehov for trivsel og motivation. Det er modeller, som vi ved kan hjælpe med at skabe en både dybere og også meget hands-on-forståelse for, hvad der har betydning for både egen og andres faglige engagement og mentale trivsel.

Engagementsmennesket er en grundfigur, vi har udviklet i Hammer&Hollænder. Den illustrerer, hvordan vi som mennesker engagerer os i arbejdet, når tre kerneelementer er i spil: Forståelse, værdier og effektivitet. Når vi forstår meningen med vores opgaver, og kan koble dem til vores værdier og føle, at vi bidrager til noget større, styrker det vores motivation og arbejdsglæde. Samtidig kræver det et stærkt “stå-ben” – en oplevelse af at være kompetent og have de nødvendige færdigheder til at lykkes.

De 4 vigtige grundbehov – autonomi, kompetence, samhørighed og mening – udgør et psykologisk fundament for trivsel. Når disse behov imødekommes, bidrager det til et arbejdsklima med psykologisk tryghed, hvor vi tør vove pelsen og investere vores faglighed og engagement i arbejdet. For eksempel kan autonomi for en medarbejder handle om at føle sig fri til at træffe egne valg og blive respekteret for dem, mens samhørighed og kompetence er knyttet til følelsen af at høre til og være en del af noget meningsfuldt, hvor ens bidrag bliver værdsat, og hvor kolleger og ledere viser interesse for, hvordan det går med mig og mine opgaver.

I praksis har vi brugt ”Det engagerede menneske” og forståelsen af 4 vigtige grundbehov som gennemgående referencefigur i projektforløbets workshops og til at udvikle guides for forskellige samtaler, som for Leute er vigtige for at opleve nærvær og menneskelig kontakt – også på distancen.

Hovedkontoret har din ryg
Projektet har for Leute bekræftet, hvad en tilgængelig ledelse og stærke administrative støttefunktioner betyder for trivslen blandt medarbejdere i yderste led.

Ved projektets begyndelse holdt vi dialogmøder med flere grupper af pædagogiske medarbejdere, og en fælles erfaring trådte klart frem: Medarbejderne oplever i høj grad at være på en arbejdsplads, hvor der er tillid til, at man selv er kompetent til at løse opgaverne i sit arbejde.

Samtidig er det trygt for dem at opleve, at uanset den fysiske afstand er der altid et venligt og hjælpsomt menneske i den anden ende. Det betyder fx, at intet er for småt eller for banalt at bede om hjælp til hos HR eller andre administrative funktioner på hovedkontoret. Man bliver altid mødt med smil og imødekommenhed.

Når vi kæder erfaringer som disse sammen med, at de pædagogiske medarbejdere arbejder selvstændigt ude hos familierne, så viser det, hvor afgørende det er at føle, at hovedkontoret støtter og bakker op – både fagligt, administrativt og personligt – når man har brug for det. Det styrker oplevelsen af autonomi, kompetence og samhørighed, som vi ved er centrale behov for trivsel og motivation.

Find alternativer til det diffuse: ”Hvordan går det?”

Leute er en virksomhed, hvor mennesker arbejder med mennesker, og den tætte og gode relation til familierne er afgørende for, at de udgående medarbejdere lykkes fagligt. Men opgaverne stiller også store følelsesmæssige krav.

Her er det vigtigt, at medarbejderne føler sig som en del af et større fællesskab, hvor de kan dele erfaringer, få sparring og opleve støtte fra deres koordinator på hovedkontoret. Det forebygger følelsen af at stå alene i pressede situationer, men hjælper også medarbejderne med at navigere professionelt i balancen mellem at være engageret og empatisk over for familierne og samtidig tage vare på egne værdier og grænser.

Som nærmeste leder for de pædagogiske medarbejdere har koordinatorerne derfor også bl.a. arbejdet med, hvilke typer af samtaler der er brug for at tage, og hvilke spørgsmål der kan være gode at stille som alternativ til det velmenende, men diffuse: ”Hvordan går det?”.

En vigtig indsigt fra projektet er, at de pædagogiske medarbejdere oplever koordinatorerne som meget tilgængelige. Samtidig kan det dog skabe pres, hvis der opstår ’huller i kommunikationen’.

Koordinatorerne har også bemærket, at der er stor forskel på, hvor opsøgende den enkelte medarbejder er. Derfor er det vigtigt ikke at antage, at ’intet nyt er godt nyt’.

Hovedkontorets egne samtaler styrker medarbejdernes trivsel

Leute har samtidig erfaret, hvor vigtig et velfungerende arbejdsfællesskab på hovedkontoret er for trivsel i hele organisationen.

Medarbejderne arbejder hjemme de fleste ugedage, og allerede fra virksomhedens start har der været fokus på struktur i samarbejdskulturen og tydelige kommunikationsloops. Tirsdagene er fx ’Ankerdage’, hvor hovedkontoret mødes til tavlemøder og har mulighed for samvær socialt og om konkrete opgaver.

Projektet gav mulighed for at genbesøge disse møderammer og tale om, hvad der kan være brug for at justere på, så de skaber godt samarbejdsflow og trivsel – også for hovedkontorets egne medarbejdere.

Strukturen på kulturen frisætter energi

Det er ikke farligt eller et udtryk for overkontrol at arbejde med systematik og sætte struktur på kulturen. Tværtimod skaber det tydelighed og frisætter tid og energi til at koble sig med hinanden og interessere sig for, hvad vi hver især går og laver.

Der er meget, man som ledelse kan løse organisatorisk, og det er ofte systematikkerne, vi skal arbejde med, hvis vi ønsker at styrke og støtte den gode kontakt med hinanden. Hvad er det for nogle gode samtale- eller mødeloops, vi har? Og hvad er der er brug for at etablere som noget, vi gør og kan regne med fra hinanden?

Et godt arbejdsfællesskab begynder ved jobsamtalen

For Leute blev det i projektet tydeligt, at grunden til det gode arbejdsfællesskab bliver lagt allerede ved ansættelsessamtalen.

I dialogen med medarbejderne undervejs i projektet fremhævede de ledelsens og HR-kollegaernes omhyggelighed i hele rekrutteringsprocessen. Mange samtaler og tæt opfølgning i begyndelsen giver samarbejdet en god start og speeder opbygningen af relation og samhørighed op.

Den viden har Leute nu systematiseret yderligere med faste tjek-in’s hos både HR og koordinatorer.

Den stærke menneskelige kontakt lever i Leute

Nu er projektet afsluttet, men strukturerne og det fælles sprog er skabt.

Vi glæder os til at følge Leute og deres arbejde med at kombinere stærk menneskelig kontakt med rammer, der giver tryghed, engagement og klare pejlemærker for alle.

Gennem rådgivning, facilitering og udviklingstiltag hjælper vi med at skabe bæredygtige resultater i jeres organisation.

Vi kommer med mange års ledelses- og konsulenterfaring og har et skarpt blik for de menneskelige og opgavemæssige bundlinjer.

Vi tror på håb, humor og mennesket først og sidst.

Kontakt

Mail:
info@hammerhollaender.dk

Telefon nr:
+45 29694899

+45 51906623

CVR-nummer:
37992259

Verified by MonsterInsights