Psykisk arbejdsmiljø
Trivsel på arbejdspladsen handler om en oplevelse af velvære og af balance mellem krav og udfordringer på den ene side og vores behov, kompetencer og resurser på den anden side.
Dialogen om gode arbejdsdage
Vi hjælper jer med at sætte ord og handlinger på det, der giver minus og plus for jeres arbejdsglæde, og vi klæder jer godt på til at holde liv i dialogen om de gode arbejdsdage.
Det handler både om, hvordan I arbejder, hvordan I kommunikerer med hinanden, hvilke kulturer og strukturer I har indrettet jer med, og hvilken tilgang og kontakt I har til hinanden, borgere, samarbejdspartnere m.v.
En fælles samtale om psykisk arbejdsmiljø
Vi rådgiver om og faciliterer jeres arbejde med de forhold, der har betydning for et godt og sikkert psykisk arbejdsmiljø, og vi trækker på mange års erfaring og den nyeste viden/forskning på området.
Det gode psykiske arbejdsmiljø er en vigtig ledelsesopgave. Vores tilgang er, at det altid skal udvikles og vedligeholdes i et samarbejde, hvor TRIO og MED har en særlig rolle, og vi arbejder meget med at sætte det psykiske arbejdsmiljø på dagsordenen som en fælles samtale.
4 typiske indgange til samarbejdet med os:
- Afdækning af forhold, der har betydning for jeres arbejdslyst og psykiske arbejdsmiljø.
- Vurdering af risikoen for forhold, der kan belaste mental sundhed og trivsel.
- Forebyggelse af dét, der i hverdagen skaber pres, og vedligehold af dét, der giver energi.
- Udarbejdelse af handleplan med konkrete skridt til opfølgning og tilsyn.
Læs mere om Mental sundhed
Hvert år kan din organisation eller dit team søge Velliv Foreningen om støtte til aktiviteter, events og projekter, der sætter gang i samtalen om den mentale sundhed på jobbet.
Anledningen er Danmarks Mentale Sundhedsdag i uge 41, og ansøgningsfristen er hvert år 1. juni.
Alle arbejdspladser kan søge: Private og offentlige, små og store samt forskellige afdelinger og områder i store organisationer. Forudsætningen for at få del i pengene er, at arrangementet foregår i uge 41, og at det skaber samtale og læring om mental sundhed i arbejdslivet.
Hovedområder I det vi ser og ved har betydning handler typisk om
- Styr på strukturer og rutiner i hverdagen, gode fælles aftaler der giver ro i hverdagen
- Ro i relationerne, kommunikation og forventninger til godt samarbejde
- Faglig stolthed når vi lykkes med kerneopgaven, feedback og fælles faglig plade at lykkes på
- God balance krav og resurser, så den enkelte oplever at kunne lykkes og at blive udfordret nok.
- Gode adgange til organisatorisk og social støtte i arbejdsfællesskabet
Vi arbejder med psykisk arbejdsmiljø i en bred vifte af arbejdspladser. Det er fx daginstitutioner, skoler, plejehjem, team af udgående medarbejdere, stabsfunktioner, og leder- og chefgrupper.
Vi faciliterer altid arbejdet så I får visuelle opsamlinger af pointer og aftaler fra dagens arbejde. Typisk arbejder vi også med små værktøjer, der er lette at bruge på personalemøder eller -dage. Endelig aftaler vi med jer, om I har særlige behov for produkter fx en handleplan, beskrivelser til intern eller ekstern brug, udkast til en politisk sag.
I opfølgning på trivslen var der brug for at få hul på bylden. At det lykkedes skyldes helt sikkert, at I med stor tålmodighed, omstillingsparathed, meget lyttende og med fornemmelse for hvad der lå under overfladen. I fik åbnet op for de svære dialoger. Personalet har følt sig set og hørt. Tak for et god samarbejde.
- All Post
- Events
- Ikke kategoriseret
- Inspiration
- News
- Samtaler
- Viden & værktøjer
Zoom ind på arbejdsglæden med 10.000 kr. i støtte
I anledning af Den Mentale Sundhedsuge i uge 41 kan alle arbejdspladser i Danmark søge Velliv Foreningen om støtte til aktiviteter, der sætter gang i jeres samtale om mental sundhed på jobbet.
Hammer&Hollænder er selvfølgelig én af udbyderne i den uge. Vi er klar med inspirerende oplæg, engagerende workshops og en faglig værktøjskasse, der zoomer ind på arbejdsglæde og trivsel.
Læs mere her
Gennem rådgivning, facilitering og udviklingstiltag hjælper vi med at skabe bæredygtige resultater i jeres organisation.
Vi kommer med mange års ledelses- og konsulenterfaring og har et skarpt blik for de menneskelige og opgavemæssige bundlinjer.
Vi tror på håb, humor og mennesket først og sidst.
Mail:
info@hammerhollaender.dk
Telefonnumre
Mette: +45 29694899
Mira: +45 51906623
CVR-nummer:
37992259